آرشیو بهمن ماه 1398

بلاك هايي مرتبط با رضايت مشتري

تاريخچه رضايت مشتري

۷۰ بازديد

اين روزها، دائماً با اصطلاحاتي مثل تكنيك ‎هاي سنجش رضايت مشتري، اهميت رضايت مشتري، سطح رضايت مشتري، عوامل موثر بر رضايت مشتري و غيره مواجه مي ‎شويم. اصلاً به نظر مي‎ رسد كه رضايت مشتري به كعبه‎ آمال و آرزوهاي ما تبديل شده است. همه‎ ما بيشتر از آن كه نگران رضايت افراد خانواده و دوستان باشيم به عوامل موثر بر رضايت مشتريان فكر مي‎ كنيم!

 در حال حاضر، هيچ كسب و كاري نيست كه با تعريف رضايت مشتري آشنا نباشد و يا براي بالا بردن سطح رضايت مشتريان تلاش نكند. مطالعات انجام شده در سال 2013 ميلادي نشان داده‎ اند كه 7 درصد از كل تحقيقات انجام شده در دنياي كسب و كار به موضوع مشتري/سهامدار اختصاص دارد. 

اما، شايد دانستن اين نكته جالب باشد كه هميشه اوضاع به اين منوال نبوده است. البته، بعضي از سازمان‎ ها در طول تاريخ همواره به دنبال كسب رضايت مشتري بوده‎ اند. ولي اين موضوع به گونه‎ اي كه ما ميشناسيم از دهه 1980 ميلادي پا به عرصه‎ وجود گذاشت. 

قبل از اين تاريخ، سنجش رضايت مشتري به صورت غير رسمي انجام مي ‎شد. يعني، كارمندان خط مقدم از مشتريان خود سوال مي‎ كردند كه از روند كار يا محصول راضي هستند يا نه؟ بعضي اوقات هم براي اطلاع از سطح رضايت مشتري، نظرسنجي ‎هاي ساليانه برگزار مي ‎كردند. 

اما در دهه ‎80 ميلادي، عملكرد سازمان‎ا به دليل عدم امكان ارائه‎ محصولات و خدماتي متفاوت از ديگران، دچار تغييراتي شد. اتومبيل‎ هاي جديد، بسته ‎هاي قهوه و خرده فروشي ‎ها به ميزان چشمگيري مشابه يكديگر بوده و وجه تمايز آن‎ها با هم اندك بود. رشد و توسعه سازمان‎ ها آن‎ها را ناچار كرد تا از تبحر و تجربيات مشاورين بهره جويند و استراتژي ‎هاي كامل و ادغام شده ‎اي را ايجاد نمايند.

در سال ‎هاي 2000 ميلادي و در بازارهاي توسعه يافته، تحقيقات در زمينه‎ رضايت مشتري مسير خود را به كلي تغيير داده و در حال حاضر از طريق تلفن همراه انجام مي ‎گيرند. با اين حال، هنوز هم سنجش رضايت مشتري (CSAT) در بسياري از مواقع به شكل مكتوب، حضوري و از طريق تماس تلفني انجام گرفته و اين امر در بازارهاي توسعه نيافته فراگيرتر است.